بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود [ هذا القسم مخصص لمختلف المواضيع البعيدة كليا عن مجال الألعاب ] |
|
أدوات الموضوع | انواع عرض الموضوع |
01-08-2010, 02:18 AM | #1 | ||||||||||
|
أهلا وسهلا بيكوا يا رجالة أنا دلوقتى هكتب الحصة التانية من كتاب أول مكرر للصحفى هيثم دبور أنا كنت كتبت الجزء الأول النهارده الصبح و ده اللينك عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ] و معانا النهاردة الحصة الثانية الأحياء عنوان الحصة كلام فى الأدب الأدب فى مدرستنا ثلاثة انواع .. أدب سادة و أدب مظبوط و أدب سكر زيادة و أغلب الطلاب يفضلون الأخير و كنت لأنى طالب دحيح -كما يقولون- أنتهز أى فرصة لأذاكر و أراجع دروسى أملا فى مجموع كبير يؤهلنى للطب .. و كنت أجد تلك الفرصة فى وقت الفسحة فأجلس بالفصل أحاول أن اركز بعيدا عن صخب الشجار و الهزار .... و كان من المعتاد ان يدخل أى طالب غريب عن فصلنا الفصل بحثا عن صديق أو اختباء منه (انتا احياء ... ؟؟!!) سألنى اياها احد الطلاب و عيناه ثابتتان على الكتاب الذى أذاكر فيه , نظرت اليه فوجدت لسانه قد تدلى الى ما يقرب من ركبتيه و قد اتسع فمه فأجبته فى برود ( أيوة..) و عدت أنظر الى كتابى مرة أخرى فوجدته رأسه تجثم على الكتاب و سألنى فى مزيد من البلاهة ( طب و بتذاكر ايه ؟؟!! ) , نظرت اليه وقد أدركت مغزى سؤاله و أجبته ( بذاكر أحياء .. ,,,) و لم يكن هذا التجاهل كفيل بابعاده فقد كان كذبابة الصيف اللحوح , و مد أصابعة يقلب صفحتين للأمام و صفحتين للخلف و ارتسمت على وجهه الكريم علامات عدم الفهم .... و أجبته دون أن يسأل ( الكتاب مفهوش صور .... ) , ظهرت خيبة الأمل على وجهه و تظاهر بأن الصور لم تكن ضالته التى يبحث عنها و لملم اذياله و رحل ... (ازيك يا مان ... رايح فين ؟؟ ) , قالها الشخص ذاته فى يوم أخر , فأجبته ( معمل الأوسط بتاع الكمبيوتر و البروجيكتور .. رايحين نتفرج على تجارب . ) - دى حصة فيزياء ؟؟ أجبته دون أن أقدر عواقب اجابتى ( لأ دى حصة أحياء ) حينها وجدته التصق بذراعى , أبعد فيمسك بالأخرى و كان يردد عبارة واحدة ( أجى معااك ... و النبى و النبى .. أجى معاك ... أحضر الحصة .. و النبى أجى .... خليك جدع ) ولأننى لا أستطيع أن أبتر ذراعى أخذته مرغما مجبرا جلس بجانبى حيث الظلام حين بدأ الشريط فى العرض , و أدركت فى الظلام ان فمه عاد لنفس الاتساع و أن لسانه لامس الأرض هذه المرة , ووجدته يسألنى هامسا ناظرا للشاشة - حتى أحسست معه بأننا داخل سينما مكتوب على بابها للكبار فقط ( ايه ده ؟؟؟) - ( ده قطاع عرضى فى نبات الفول .... ) وجدته يتمتم فى يأس ( فول ) ثم سأل ( طب و ايه ده ؟؟ ) - ده قطاع طولى فى ساق نبات الفول هذه المرة لم يتمالك نفسه , و انتابته حالة هستيرية و شرع يغمغم بصوت عال ( فول!! ... نيهاهاهاها .... هوا احنا هنقضى القعدة كلها فول .... نيهاهاها .... مفيش طعمية مفيش طرشى ؟؟ ... نيهاهاها و انفجر يضحك و يبكى حتى لاحظه المدرس و أخرجه ( انتا بتاخد درس أحياء مع مين ؟؟ ) قالها لى اللحوح ذاته و هو ينظر الى ورق الدرس فأجبته ( مدرسة مش من مدرستنا ) انفجر ضاحكا متعجبة ( مدرسة ؟.!!) نيهاهاها سألته ( و فيها ايه دى ... دى مدرسة ممتازة ) , استكمل ضحكاته و ضرب كفا بكف ( مدرسة !! .. همه المدرسين خلصوا ؟؟ ) , سكت فأردف ( أيد هتقولى العبارة خالدة مفيش حياء فى الدين , مفيش حياء فى العلم , مفيش حياء أمام رجال المباحث ) هززت رأسى أن نعم و قلت ( يعنى .. برغم تحفظى على عبارتك الأخيرة بس كنت هقول حاجة شبهها ) - ( امال ليه كل ما اقوللك اشرحلى منهج الاحياء ترفض .. ؟! ) - (لأن مفيش حياء مطلق فى العلم , عارف .. العلم ده أوضة كبيرة و المتعلمين زوار للأوضة دى .. لكن الزوار نوعين .. نوع بيخبط الباب و يفتحة علشان ينهل العلم كله و النوع التانى بيكتفى بالتلصص من ثقب الباب .. و أنا برفض انى أعلم النوع التانى .. و بعدين ازاى تقدر تتخيل علم من غير حياء , علم مابيهتمش بالأباحية ... يمكن عشا كده انا مش بحب شعر نزار و نظرت اليه و قلت ( فاهمنى ؟؟؟!! .... مفيش أحياء من غير حياء أمسك ملزمة الدرس و قد بدا لى أنه اقتنع و شرع يتصفحها ثم قال لى ( طب و الملزمة دى مفيهاش صور ؟؟ !!! أنا بجد يا شباب ايدى اتكسرت من الكتابة ان شاء الله حصة تالته بكرة ٍSTRQUEEN |
||||||||||
|
يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر) | |
|
|
المواضيع المتشابهه | ||||
الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | الردود | آخر مشاركة |
ماهو الحُب | SŦorm | القـسـم الإسـلامـى الـعـام | 2 | 05-03-2014 04:26 PM |
©~®§][©][أول مكـرر ..كـل الحـصص][©][§®~© | STRQUEEN | بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود | 8 | 02-08-2010 02:19 PM |
©~®§][©][أول مكـرر .. تعالى شوف][©][§®~© | STRQUEEN | بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود | 29 | 01-08-2010 01:31 PM |
^^ بسم الله ده صور الحزب الجديد كل عضو كل عضوء فى الحزب يدخل ^^ | بنـــــدق | Feronia | 4 | 05-06-2009 08:05 PM |