حفظ بياناتي ؟

1/01/2023

22/05/2024_hema

22/05/2024_hema

END_shaher_08/02/2024

29_02_2023

ID:100_01_05_2024

END_02/12/2024

END 13/7/2024

ID:103_02/06/2024

ID:104_05/06/2024

END 13/07/2024

END 04/08/2024

END 05/08/2024

END 07/08/2024

25/01/2022

QueenSro

ID:100_01_06_2024

END 13/7/2024

END 22/08/2024

END 30/07/2024

END 21/07/2024

END 13/07/2024

END 29/07/2024

Kamal_END 06/08/2024

ibrahim_END 07/08/2024

ibrahim_END 10/08/2024

 الـجـروب الـرسـمى لـلـمـنـتـدى FaceBook | Official Group 


شـريـط الاهـداءات



إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 09-08-2009, 09:20 AM   #1

DR\Walid AbaZa
عضو سوبر



الصورة الرمزية DR\Walid AbaZa


• الانـتـسـاب » Nov 2007
• رقـم العـضـويـة » 5089
• المشـــاركـات » 2,179
• الـدولـة » الصيدليه
• الـهـوايـة » internet-comuter
• اسـم الـسـيـرفـر » No Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 11
DR\Walid AbaZa صـاعـد

DR\Walid AbaZa غير متواجد حالياً

5  



افتراضي نبذة طبيه (اهداء لاعضاء قسم روما)



الموضوع دا كان حايعرض علي قناة سيلك رود فور عرب في قسم المواضيع المميزة لبعيدا عن سيلك رود بس للاسف الموضوع ماتمش وانا بهديهده ليكم يا شباب



قراءته مش حتاخد 10 دقايق منك وان شاء الله حاتستفاد





...........................





السلام عليكم ورحمه الله وبركاته



*ازيكم يا شباب عاملين ايه واخبار الصحه ايه, يارب الكل يكون في تمام الصحه والعافيه
انشاء الله حاكون معاكم في القناة بتقديم برنامج الصحه العامه وححاول افيد الاعضاء بخبرتي المتواضعه في مجال الادويه وعلاج الامراض بمختلف انواعها .

- وفي خلال تقديمي للمواضيع اي عضو عندة سؤال بخصوص اي مرض معين او نصائح طبيه انا موجود يقدر في اي وقت سواء ان يقوم بكتابه استفسارة في موضوع القناة او يقوم بارسال رساله خاصه لي وانا لما حادخل حجاوب علي استفسارة فورا ان شاء الله .

- بالنسبه للمواضيع التي ساقوم بطرحها ححاول ان اشرحها بطريقه مبسطه وسهله تجزب انتباة القاري (عشان ماتناموش مني ) ^^ , وان شاء الله غالبيتها حاتكون مجهود شخصي مني من خلال قرائتي للعديد من الكتب الطبيه ....



الموضوع الاول


(معلومات عامه عن اشكال الدواء المختلفه)


* حد منكم سال نفسه مرة ليه لما اتكتبله في روشته مثلا اسم دواء معين جرعته 3 مرات يوميا مثلا وشخص تاني اتكتبله نفس الدواء من نفس الدكتور بس جرعته مرتين يوميا او اربع مرات مثلا ؟

في تعريف علمي لجرعه الدواء بيقول (جرعه الدواء هي اقل كميه من الدواء تعطي اقصي تاثير ممكن علي المرض واقل تاثير ضار بخلايا جسم الانسان )
ياعني انت بتاخد الكميه المعينه من جرعه الدواء الي تخلي جسمك يتغلب علي الميكروب او فطريات او سواء شي اخر بحيث انك ماتضرش حاجه تانيه , مش عشان تعالج حاجه تقوم مسبب مشاكل في حاجه تانيه

عشان كدة يا شباب تختلف الجرعات من شخص لاخر ,مثلا واحد عندة برد وفي نفس الوقت بيعاني من السكر والضغط وواحد تاني عنه برد بس مابيشتكيش من امراض تانيه .
الاول له اختيارين

1- انك تديله دوا فيه مادة امنه ماتسببش مشاكل مع الامراض التانيه الي عندة زي الباراسيتامول مثلا.
2- يتعامل مع الدواء بحرص بمعني انه ياخد جرعه قليله لو شعر انها بتسببله مشاكل او حاسس بعدم ارتياح في مناطق اخري بجسمه لما ياخدها يبقي يوقف العلاج فورا .

والاخر ممكن ياخد الدواء عادي الا لو كان عندة حساسيه من المادة الفعاله للدواء فتقوم مغيرله الدواء باخر مادته الفعاله مختلفه .


· حد منكم سال نفسه ايه الفرق بين الدواء نفسه اذا كان شراب او اقراص او حقن ........الخ

الفارق اذا كان هناك اختلاف في التركيز ,مثلا دوا البرد المشهور كونجيستال (congestal)
الاقراص منه موادها الفعاله كالاتي باراسيتامول 650 مجم وكلورفينيرامين ماليات 4 مجم .....
والشراب منه باراسيتامول 160 مجم و كلورفينيرامين ماليات 1 مجم ......
لاحظ الفرق في التركيزات تلاحظ ان الاقراص تركيزها اقوي من تركيز الشراب لذلك ممكن ياخدها شخص من 13 سنه ++ اما الشراب اقل , نخرج من ذلك ان لو واحد كبير اخد شراب من الدواء دا فيكون تاثيرة ضعيف بالنسبه له وممكن ميعالجلوش المرض .

اما اذا كان قرص الدواء يحتوي علي نفس المواد الفعاله لكل 5 مللي شراب مثلا او حقنه ...الخ فحايكون مافيش فرق مابينهم الفرق الوحيد في سرعه التاثير الحقن مثلا معرف ان تاثيرها اسرع من انك تاخد قرص من دوا معين ودا في الحالات الحرجه .

الفرق الاخير هو علي حسب حاله المريض الي قدامك ,مثلا طفل عنده قي فلا يمكن حاتديله دوا شرب لانه اكيد مش حاسيتفاد منه لانه في الغالب سيتقياة فلذلك يفضل انك تديله حقنه كورتجين (cortigen ) عشان تعالجه ودا في الجرعات الاولي وبعد كدة ممكن تديله شراب او كبسول .



· سعات تلاحظ ان في كبسولات شفافه من دواء ما بداخلها حبيبات صغيرة ملونه , طب ليه ؟


دا يا شباب مفهوم الدواء طويل المفعول او ال SR كما يطلق عليه ,بمعني ان الشركه المنتجه عايزة الدوا دا يمتد مفعوله الي 12 ساعه او 24 ساعه فالحبيبات الي جوة الكبسول دي مش زي بعضها , فبعضها هش يتحلل بمجرد دخوله المعدة مباشرة والاخر اكثر قساوة بيتحلل بعد 3 او 4 ساعات وبعضها لا يتحلل الا بعد 7 ساعات عشان كدة تقدر تستفيد من الدواء لمدة 24 ساعه بدل ماتاخد كبسوله كل 6 ساعات وتصحي من النوم عشان تاخد الدوا والنوم سلطان ^^


· ليه الجسم بترتفع درجه حرارته بالاصابه بالبكتريا ؟

لو الميكروب تغلب علي الوسائل الدفاعيه الاوليه مثلا الشعر الكثيف داخل الانف بيمنع دخول الميكروبات عن طريق التنفس والثانويه مثل لافرازات اللزجه الموجودة داخل الانف والفم والبلعوم والاهداب داخل القصبه الهوائيه الي بتمنع دخول الميكروب ,

اذا استطاع الميكروب التغلب علي الوسائل الدفاعيه السابقه فهناك حائط دفاعي قوي داخل دم الانسان وهو الاجسام المناعيه التي تقاوم اي ميكروب غريب يدخل الجسم ويوجد ايضا كرات الدم البيضاء التي تلتهم اي ميكروب غريب يدخل الجسم ولكن اذا ضعفت مناعه الجسم يبدا الميكروب في نشاطه ويتكاثر داخل الجسم , وفي تلك الحاله تبدا المعارك الشرسه بين الميكروب وبين كرات الدم البيضاء ,
والعجيب ان الجسم يضاعف عدد كرات الدم البيضاء التي تهاجم الميكروب ويعلن احتجاجه ويعبر عن ذلك بارتفاع درجه حرارته

وناتج الدمار الناتج عن تلك المعركه من جنود كرات دم بيضاء وبكتريا ميته وهذة الجنود التي ماتت تعتبر مواد سامه ترفع حرارة الجسم وتسبب ضعف عام وهو مايعبر عنه ارتفاع درجه الحرارة

الله سبحانه وتعالي اراد ان يكون ارتفاع درجه الحرارة دليل علي لزوم عرض المريض علي الطبيب بسرعه لوصف المضاد الحيوي المناسب وخافض الحرارة علي حسب حاله المريض .


  • المضادات الحيويه
حد سال نفسه ياعني ايه مضاد حيوي او لما الواحد يكون عندة امراض كثيرة في نفس الوقت بياخد مضاد حيوي , مثلا واحد عندة امراض مختلفه في الجهاز التنفسي زي ماندو مشرف روما ربنا يشفيه الدكتور يصفله مضاد حيوي من مجموعه ازيثرومايسين ؟


-من اين جائت فكرة المضادات الحيويه ؟

زي مابنلاحظ في الطبيعه لو شفنا نمله حمراء بتتشاجر مع نمله سوداء ستستمر المشاجرة الي ان يقتل احدهما الاخر , نفس الموضوع في جسم الانسان لاحظ العلماء انه عند وضع مجموعه من البكتيريا معا ان احدهما تفرز مواد سامه تقتل بها جيرانها من البكتيريا الاخري , فتم استخلاص تلك المواد السامه ووجد ان بعضها في تركيزات محددة غير مضرة بجسم الانسان ولكن مضرة بالبكتيريا الاخري فسميت بعد ذلك بالمضادات الحيويه
, كان اول مضاد حيوي تم اكتشافه هو الساحر العجوز البنيسيللين المضاد الحيوي دا يا شباب تم اكتشافه منذ الحرب العالميه الاولي منذ اكثر من 60 عاما الا انه مازال يستخدم حتي الان في صورة حقن لعلاج الحمي الروماتيزميه باعطاء المريض حقنه طويله المفعول (راجع فكرة الدواء طويل المفعول SR ) كل 21 يوم , وبالرغم من انه مضاد حيوي ضعيف الا انه اكثر امانا والاقل في الاعراض الجانبيه .


وبالرغم من ان البنسيلين هو ابو المضادات الحيويه وباكورة اكتشاف المضادات الحيويه الا انه اضعفها وقام العلماء بتطويرة واهدونا باقه المضادات الحيويه التي بين ايدينا اليوم ونستخدمها كل يوم ......
  • طريقه عمل المضاد الحيوي وطريقه قتله للبكتيريا ......
البكتيريا كان بلا يدين او رجلين ولا معدة ولا امعاء شكلها شبه فقاعات الصابون وتصيب جسم الانسان بالعديد من الامراض التي لا حصر لها , يحيط بتلك الفقاعه جدار يحميها (CELL WALL) ويحافظ علي كيانها

ازاي بيقتل المضاد الحيوي البكتيريا ,ناخد البنيسلين كمثال بيقوم بتحليل الجدار الخارجي للبكتيريا فتتبدد محتوياتها .

-واحد هنا ممكن يسالني طب مافيه مضادات حيويه بتتكون من مادتين فعالتين طب دول لازمتهم ايه ؟

ناخد مثلا الفلوموكس (FLUMOX) كمثال , يعتبر الفلوموكس فخر صناعه شركه ايبيكو للادويه فهو بيعالج العديد من الامراض المختلفه وهو بيتكون من مادتين فعاليتين الاموكسيسيللين (AMOXCILLIN ) والفلوكلوساسيللين (FLUCLOXACILLIN )

طريفه عمل الفلوموكس احنا قولنا قبل كدة ان البكتيريا هيه الي بتسبب معظم الامراض داخل جسم الانسان , البكتيريا دي بتحتل الخلايا في جسم الانسان فانعمل ايه عشان نخرجها خصوصا اذا كانت ذات جدار قوي يصعب تفتيته وتبديد محتوياتها , بتقوم مادة من مواد المضاد الحيوي باسفزاز البكتيريا وبتتعارك معاها ^^ وفي نفس الوقت بتقوم المادة التانيه باللتفاف وتاخد مكان البكتيريا في الخليه ياعني بيدحك علي البكتيريا زي لعبه الكراسي الموسيقيه الي يعد الاول يكسب ^^ .


وفي مجموعه من المضادات الحيويه القويه جدا و غاليه الثمن لندرة موادها وعدم تواجدها بكثرة مثل الهاي بايوتك 25 جنيه و الاوجمنتين 58 جنيه دا بينسف البكتيريا نسف وبيقضي علي قلب البكتيريا .


- ممكن هنا واحد تاني يسال سؤال ياعني ايه مضاد حيوي قوي ومضاد حيوي ضعيف ؟

البكتيريا بتدافع عن نفسها بمادة تقاوم المضادات الحيويه والمضاد الحيوي الذي يستطيع ان يقاوم هذة المادة نسميه مضاد حيوي قوي او واسع المجال اما المضاد الذي لايستطيع الصمود امام هذة المادة نسميه مضاد حيوي ضعيف .


والعجيب انه لايوجد مضاد حيوي واحد قاتل لجميع السلالات من البكتيريا بنسبه 100% والاكثر عجبا كما ان العلماء بيطوروا في المضادات الحيويه .. كذلك البكتيريا بتطور انزيماتها المقاومه لتستطيع ان تقاوم اكبر عدد من المضادات الحيويه , لدرجه ان الكثير من البكتيريا اصبحت مقاومه مقاومه للمضادات الحيويه خصوصا المضادات القديمه مثل الامبيسللين بقي زي مابنقول ملطش كل من هب ودب من البكتيريا بقي مقاوم ليه , لذلك ممكن نقول عليه مضاد حيوي ضعيف جدا ونصحت منظمه الغذاء والدواء المريكيه بايقاف انتاجه .





* كفايه عليكم كدا يا شباب في الحلقه الاولي يارب ماتكونوش نمتم مني ^^ ويارب اكون افدتكم في معلومات جديدة , الموضوع مجهود شخصي مني وغير منقول من اي منتدي واي عضو عايزني اشرحله مرض معين (معلومات عنه - اعراضه – علاجه ) انا تحت امر الجميع .





- دمتم في رعايه الله اخوكم وليد


توقيع DR\Walid AbaZa :
خارج نطاق الخدمه

تاريخ التسجيل: 11-10-2007

تاريخ الاشراف : 03-27-2008

تاريخ الاعتزال : 19-9-2009

التعديل الأخير تم بواسطة DR\Walid AbaZa ; 09-08-2009 الساعة 09:23 AM

رد مع اقتباس
إعلانات google

قديم 09-08-2009, 11:10 AM   #2

ArbArmy
عضو سوبر



الصورة الرمزية ArbArmy


• الانـتـسـاب » Dec 2008
• رقـم العـضـويـة » 46867
• المشـــاركـات » 2,417
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
ArbArmy صـاعـد

ArbArmy غير متواجد حالياً

10  



افتراضي



اللخ عليك يا وليد باشا والله موضوع تحفة جدا و ننتضار المزيد منك


توقيع ArbArmy :
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


سابقا ArbArmy[/SIZE][/COLOR][/CENTER]

Name:__Merlin
Guild:UnDeaD
LeveL: 110
Server Elitesro


رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 01:16 PM   #3

HeeMa
عضو سوبر



الصورة الرمزية HeeMa


• الانـتـسـاب » Jul 2008
• رقـم العـضـويـة » 25648
• المشـــاركـات » 2,687
• الـدولـة » في بيتنا
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
HeeMa صـاعـد

HeeMa غير متواجد حالياً

5  


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى HeeMa

افتراضي



والله مش عارف اقول ايه انتا المفروض تبقي وزير الصحه علي المعلومات ديه ربنا يخليك لينا يا وليد باشا و في انتظار المزيد شكرا علي المعلومات ديه




رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 05:04 PM   #4

the_expldde
عضو مميز



الصورة الرمزية the_expldde


• الانـتـسـاب » Mar 2009
• رقـم العـضـويـة » 53738
• المشـــاركـات » 643
• الـدولـة » cairo
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
the_expldde صـاعـد

the_expldde غير متواجد حالياً



افتراضي



ايه يا جماعه الكلام المفيد جدا ده .... شكرا يا وليد باشا


توقيع the_expldde :


رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 06:22 PM   #5

oOoMANDoOo
عضو متألق



الصورة الرمزية oOoMANDoOo


• الانـتـسـاب » May 2008
• رقـم العـضـويـة » 19934
• المشـــاركـات » 1,638
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
oOoMANDoOo صـاعـد

oOoMANDoOo غير متواجد حالياً


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى oOoMANDoOo

افتراضي



الله عليك يا دكتور وليد والله كلام مفيد وهو الواحد عرف بياخد الدوا ليه مش زى الاهبل بيبلبع اى حاجة :d ... ربنا يزيدك من علم يا دكتور وليد وتقدر تفيد الناس كمان وكمان :) والف شكر على الموضوع الجميل وعلى الافاده :)


توقيع oOoMANDoOo :


هـي القنـاعة لا تـرضى بهــا بـدلا
فيهــا النعيـم وفيهــا راحـة البـدنِ
انظـر لمـن ملــك الدنيـا بأجمـعـها
هـل راح منها بغيــر القطـن والكفـنِ


رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 06:46 PM   #6

afm2010
عضو لامع



الصورة الرمزية afm2010


• الانـتـسـاب » Dec 2007
• رقـم العـضـويـة » 6962
• المشـــاركـات » 1,059
• الـدولـة » ملكش فى :P
• الـهـوايـة » silkroad
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
afm2010 صـاعـد

afm2010 غير متواجد حالياً



افتراضي



حقك تكون دكتور فى الجامعه :)

بس انا الصراحه مقرتش الكلام كلة علشان انا مش بحب ريحة الدواء :p

بس الموضوع مفيد جداً

وليد متعمل حلقة عن ترامدول :) و فيد الاعضاء بية :d


توقيع afm2010 :
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اصلها بتفرق من واحده لواحده .. فى واحد بتنساها بواحده و ـوـأحده مبتتنيسش


رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 07:29 PM   #7

sloopy
عضو فعال





• الانـتـسـاب » Apr 2009
• رقـم العـضـويـة » 60167
• المشـــاركـات » 237
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
sloopy صـاعـد

sloopy غير متواجد حالياً



افتراضي



مشكوووووور يا باشا ................




رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 07:57 PM   #8

DR\Walid AbaZa
عضو سوبر



الصورة الرمزية DR\Walid AbaZa


• الانـتـسـاب » Nov 2007
• رقـم العـضـويـة » 5089
• المشـــاركـات » 2,179
• الـدولـة » الصيدليه
• الـهـوايـة » internet-comuter
• اسـم الـسـيـرفـر » No Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 11
DR\Walid AbaZa صـاعـد

DR\Walid AbaZa غير متواجد حالياً

5  



افتراضي



اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arbarmy عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اللخ عليك يا وليد باشا والله موضوع تحفة جدا و ننتضار المزيد منك
الله يخليك اتمني يكون افادك بجديد
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heema عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
والله مش عارف اقول ايه انتا المفروض تبقي وزير الصحه علي المعلومات ديه ربنا يخليك لينا يا وليد باشا و في انتظار المزيد شكرا علي المعلومات ديه
هههههه يا سيدي انا لسه بتعلم في ناس احسن مني بكتير
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the_expldde عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
ايه يا جماعه الكلام المفيد جدا ده .... شكرا يا وليد باشا
العفو اتمني يكون الموضوع افادك
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ooomandooo عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
الله عليك يا دكتور وليد والله كلام مفيد وهو الواحد عرف بياخد الدوا ليه مش زى الاهبل بيبلبع اى حاجة :d ... ربنا يزيدك من علم يا دكتور وليد وتقدر تفيد الناس كمان وكمان :) والف شكر على الموضوع الجميل وعلى الافاده :)
العفو يا ماندو اتمني اني اكون ضفتلك معلومه جديدة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة afm2010 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
حقك تكون دكتور فى الجامعه :)

بس انا الصراحه مقرتش الكلام كلة علشان انا مش بحب ريحة الدواء :p

بس الموضوع مفيد جداً

وليد متعمل حلقة عن ترامدول :) و فيد الاعضاء بية :d

هههههههههههههههه الله يخرب بيتك انت عرفت الحاجات دي منين


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sloopy عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
مشكوووووور يا باشا ................
العفو اتمني اكون ضفتلك حاجه جديدة


توقيع DR\Walid AbaZa :
خارج نطاق الخدمه

تاريخ التسجيل: 11-10-2007

تاريخ الاشراف : 03-27-2008

تاريخ الاعتزال : 19-9-2009


رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 09:24 PM   #9

™ ĦerCuleS ™
عضو لامع



الصورة الرمزية ™ ĦerCuleS ™


• الانـتـسـاب » Jun 2009
• رقـم العـضـويـة » 62259
• المشـــاركـات » 1,172
• الـدولـة » (اليوم فوق الأرض و غدا تحتها )
• الـهـوايـة » FooT Ball and Computer Games
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
™ ĦerCuleS ™ صـاعـد

™ ĦerCuleS ™ غير متواجد حالياً

6  



افتراضي



شكرا ليك يا دكتور انا لو منك ارشح نفسى لمجلس الشعب:d


توقيع ™ ĦerCuleS ™ :
سأكتب كل ما يقوله الناس ضدي في أوراق

وأضعها تحت قدمي ...فكلما زادت الأوراق إرتفعت انا للأعلى

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

-- > ♥ < --


رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 09:47 PM   #10

gonzela
عضو مجتهد



الصورة الرمزية gonzela


• الانـتـسـاب » Aug 2008
• رقـم العـضـويـة » 28764
• المشـــاركـات » 153
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
gonzela صـاعـد

gonzela غير متواجد حالياً



افتراضي



يا سلام يا دكتر وليد كلامك كله تمام والله موضوع مفيد


توقيع gonzela :
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم


رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 10:37 PM   #11

xXOverHellXx
عضو فضى



الصورة الرمزية xXOverHellXx


• الانـتـسـاب » Dec 2008
• رقـم العـضـويـة » 45906
• المشـــاركـات » 3,361
• الـدولـة » !* SilkRoaD4AraB *!
• الـهـوايـة » silkroad
• اسـم الـسـيـرفـر » No Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 10
xXOverHellXx صـاعـد

xXOverHellXx غير متواجد حالياً



افتراضي



بسم الله ما شاء الله عليك شكراً يا وليد على المعلومات القيمة دى ..


توقيع xXOverHellXx :
Omar007 / ToxiCity / No_Rules / WadCool / HeMa

مـعـتـزل

8/2/2013

مـراقـب عـام سـابق




رد مع اقتباس
قديم 10-08-2009, 12:27 AM   #12

Omar.Khaled
عضو متألق



الصورة الرمزية Omar.Khaled


• الانـتـسـاب » May 2008
• رقـم العـضـويـة » 21052
• المشـــاركـات » 1,997
• الـدولـة » ُEgypt-Alexandria
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
Omar.Khaled صـاعـد

Omar.Khaled غير متواجد حالياً


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Omar.Khaled إرسال رسالة عبر Skype إلى Omar.Khaled

افتراضي



الله عليك يا Professor.


توقيع Omar.Khaled :
Omar.Khaled

Supervisor of Server Rome


رد مع اقتباس
قديم 10-08-2009, 12:41 PM   #13

white_block
عضو فعال



الصورة الرمزية white_block


• الانـتـسـاب » Mar 2009
• رقـم العـضـويـة » 58995
• المشـــاركـات » 389
• الـدولـة » On My Pc
• الـهـوايـة » Play Call Of Duty -Medal of Honor-Silkroad
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
white_block صـاعـد

white_block غير متواجد حالياً


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى white_block إرسال رسالة عبر Skype إلى white_block

افتراضي



مشكووور يا وليد باشا ........ معندكش بقى دوا للعين لان عينى باظط بعض ما قريت الموضوع و تقول عشر دقايق ^_^


توقيع white_block :
‏عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


NameInGame:DeathWizard

NameInReal:Ali

MyBestGuild:FairyTail

Build:Wizz@Clirec

Lv:90 FF iam Close To Be Lv 100 Baronet


MyMail:[email protected]



عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


رد مع اقتباس
قديم 11-08-2009, 12:51 AM   #14

WadCool
كبار الشخصيات



الصورة الرمزية WadCool


• الانـتـسـاب » Feb 2008
• رقـم العـضـويـة » 12818
• المشـــاركـات » 8,361
• الـدولـة » OCTOBER 6th
• الـهـوايـة » Graduate from Pharmacy Coleage
• اسـم الـسـيـرفـر » Private Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 709
WadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداع

WadCool غير متواجد حالياً

2087  


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى WadCool

افتراضي



دكتور وليد بجد الموضوع تمام جدا وعاجباني اوي المضادات الحييه والنمله الحمرا والسوداء بما بيتخانقوا ^^

طبعا المعظم مخدش باللوا عشان مقراش حاجه ربنا يكفينا ويكفيكم شر الدواء ^^

انا عايز منك ندوه خفيفه كده ازاي تحفظ الصيدله عشان انا طالع عيني :@


توقيع WadCool :
--------------------

لآ مانع من وجُود مَن يكرهُني !!
فـهـ‘ـذه مُشكِلتَهُم , ولَيست مشكلتي !!!!!.

وليس عليّ أن أجتهد للحُصـول على .... حبهم
فـلســــتُ مُلزَم أنْ : أشكّل نفسي وفـــــــق أهواء النـاس...

إن أعجبتهم فهذا : طًبعي
وإن لم أعُجبــــــهم فـ كَثيــــــرةٌ هي : الجدران
وإن تَحدثوا عني ,أتمنى أن لآ يَسكتوا
فـَ.. كُل إنسانِ لهُ ذُنوب.

--------------------



رد مع اقتباس
قديم 11-08-2009, 12:55 AM   #15

WadCool
كبار الشخصيات



الصورة الرمزية WadCool


• الانـتـسـاب » Feb 2008
• رقـم العـضـويـة » 12818
• المشـــاركـات » 8,361
• الـدولـة » OCTOBER 6th
• الـهـوايـة » Graduate from Pharmacy Coleage
• اسـم الـسـيـرفـر » Private Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 709
WadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداعWadCool صـانـع للابـداع

WadCool غير متواجد حالياً

2087  


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى WadCool



اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة afm2010 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
حقك تكون دكتور فى الجامعه :)

بس انا الصراحه مقرتش الكلام كلة علشان انا مش بحب ريحة الدواء :p

بس الموضوع مفيد جداً

وليد متعمل حلقة عن ترامدول :) و فيد الاعضاء بية :d

يخرب بيتك انت وصلت لده قشطه ده انت زمل ^^

واد ماتكلش بيض ولا سمك يللا واشرب لبن كل يوم علي الريق ^^

بس لو عايز درجس عيوني ليك ان شاء الله لما افتح الصيدليه بعد 3 او 4 سنين هبقي اديلك حاضر وابلغ عنك بعدها ان شاء الله :d ده بقي دلوقتي اغلي من المخدرات الادويه الممنوعه او ادويه الجدول اغلي منها ^

انا بهظر معاك يا دوله الحاجات دي يا صاحبي بتلغي وجودك كا انسان وتخليك ..... ما علينا ابعد عن الشر وغنيله

صدقني اللي بيستعمل الحاجات دي حاجه من 2 لاما عنده ازمه نفسيه ودي جاي نتيجه عدم ثقته بنفسه او ضعف

مع اني مش بقتنع بموضوع الضعف ده لانه برده سببه سبب نفسي


توقيع WadCool :
--------------------

لآ مانع من وجُود مَن يكرهُني !!
فـهـ‘ـذه مُشكِلتَهُم , ولَيست مشكلتي !!!!!.

وليس عليّ أن أجتهد للحُصـول على .... حبهم
فـلســــتُ مُلزَم أنْ : أشكّل نفسي وفـــــــق أهواء النـاس...

إن أعجبتهم فهذا : طًبعي
وإن لم أعُجبــــــهم فـ كَثيــــــرةٌ هي : الجدران
وإن تَحدثوا عني ,أتمنى أن لآ يَسكتوا
فـَ.. كُل إنسانِ لهُ ذُنوب.

--------------------


التعديل الأخير تم بواسطة WadCool ; 11-08-2009 الساعة 01:01 AM

رد مع اقتباس
إضافة رد


يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)
 

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى الردود آخر مشاركة
طريقة الشحن المجانى[اهداء منى لاعضاء S4A الكرام] GhaiBoba قسم المواضيع المكررة و المخالفة 11 01-07-2014 01:47 PM
حصريا ولاصحاب القلوب القوية (صراع البقاء) __ اهداء لاعضاء حزب مرعبي المنتدا__ chicco بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود 6 20-07-2009 12:57 AM
ملتقى حرامية روما (romas' thifs forum ) ، اهداء ل ماندو و عادل و وليد الدحلب Minerva 36 12-06-2009 09:45 PM
ملتقى هنترات روما (romas' hunters forum) ، اهداء ل ماندو و عادل و وليد الدحلب Minerva 8 16-05-2009 10:41 AM
ملتقى ترادرات روما (romas' traders forum) ، اهداء ل ماندو و عادل و وليد الدحلب Minerva 10 16-05-2009 10:32 AM


الساعة الآن 01:27 AM.

أقسام المنتدى

الـمـنـتـدى الـعـام @ مـنـاقـشـات عـامـة حـول سيلك رود أون لايـن @ قـسـم الـتـرحـيـب و الـتـعـارف @ صـور سـيـلك رود @ فـيـديـو سـيـلك رود @ أخـبـار سـيـلك رود أون لايـن @ مـنـتـدى لـعـبـة SilkroadOnline @ الـقـسـم الـتـعـلـيـمـى @ قـسـم الاسـئـلـه و الاسـتـفـسـارات حـول الـلـعـبـة @ قـسـم الـبـرامـج الـمـسـاعـدة @ الـمـنـتـدى الادارى @ قـسـم خـاص بـالـمـشـرفـيـن @ قـسـم الـشـكـاوى والاسـتـفـسـارات @ قـسـم الاقـتـراحـات @ قسم البيع والشراء (Gold) @ منتدى البيع( Gold) @ منتدى الشراء (Gold) @ مـنـتـدى الـبـرامـج والـحـمـايــة @ طريق الحرير بالسيرفر الكورى ( Korean SilkRoad ) @ قـسـم الـ AgBot @ منتدى بيع الأكونتات ( Accounts ) @ منتدى بيع اللبس والأسلحة ( Item ) @ منتدى شراء اللبس والأسلحة ( Item ) @ مـنـتـدى الـسـيـرفـرات والـجـايـلـدات الـعـربـيـة @ Flora @ Minerva @ Feronia @ Bellona @ منتدى سـيـرفـرات وجـايـلـدات [ Silkroad Online ] @ قسم المواضيع المكررة و المخالفة @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول البوت @ مـنـتـدى الـبـوتـات والـبـرامـج اللازمـة لـتـشـغـيـل الـلـعـبـة @ قـسـم الـ PhBot @ -== قسم ال T-BOT ==- @ Ceres @ بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود @ سـجـل تـطـويـرات الـمـنـتـدى @ قـسـم الـسـيـرفـرات الـخـاصـة @ القـسـم الإسـلامـى الـعـام @ قـسـم الـحـمـايـة @ آرشـيـف الـمـواضـيـع الـمـمـيـزة @ قـسـم الـ StealthLite Bot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Agbot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال StealthLite @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال PHBOT @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال T-BOT @ قـسـم الـ SroKing Bot @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء [ Silkroad Online ] @ Flora @ Ceres @ Bellona @ Minerva @ Feronia @ قـسـم شـهـر رمـضـان الـمـبـارك 2020 @ اخـبـار الـتـقـنـيـة و الـتـكـنـولـوجـيـا @ قســم البــرامج العامــة @ قسم الاسئلة و الاستفسارات الخاصه بالبرامج والحماية @ ECSRO @ ECSRO(Fembria) @ ECSRO(VIP) @ SJSRO (OLD) @ SJSRO (new) @ sunworld @ قـسـم الـ IBot @ قـسـم الـريـاضـة الـعـامـة @ Vsro @ Rusro @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء [ Private-SRO ] @ ZSZC & Aurora @ قـسـم الـ Sbot @ قـسـم الـ Mbot @ V.I.P Zone @ دردشة الاعضاء VIP @ قسم الدعم الفنى والاقتراحات VIP @ قـسـم تـعـديـل [ PK2 Edit ] @ Mysro @ الــمكتبة القرانية @ قسم الصوتيات والمرئيات الإسلامية @ قسم المكتبة الإسلامية @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال IBOT @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Sbot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Mbot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Sroking @ Elite & Eroad @ DreamWorld @ قـسـم سـيـرفـرات وجـايـلـدات [ Silkroad-R ] @ Maycena @ قسم الاسئلة و الاستفسارات لعمل السيرفرات الخاصة @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء [ Silkroad-R ] @ مـنـتـدى الـسـيـرفـرات الـخـاصـة - Private SRO @ Perfection @ Ex.Silkroad R @ SroKings @ قـسـم الـتـصـامـيـم والـجـرافـيـكـس @ Other Online Games @ قـسـم S4 League @ قسم CrossFire @ قسم Conquer Online @ قـسـم بـيـع وشـراء LOL @ تـحـمـيـل ألـعـاب Pc Games @ طلبات و استفسارات و مشاكل الالعاب @ Barons Online @ (AriesOnline (Pvp @ QueenSRO Network @ مشاكل & استفسارات S4 League @ مشاكل & استفسارات CrossFire @ World's Gate @ Sun-World @ قسم Aion @ قسم Continent Of The Ninth @ قسم World Of Warcraft @ PanicSro @ الـقـسـم الاخـبـارى @ قـسـم خـاص بـمـواضـيـع الاعـتـزال والاجازات @ IceSro-R @ Kings_Silkroad @ Justice Road @ ArabianRoadOnline Network @ Devias Online @ قـسـم طـلـبـات الـفـحـص @ CrossFire Fantasy Game @ قسم هاكات CrossFire @ مشاكل & استفسارات Aion @ مشاكل & استفسارات Conquer Online @ قسم الاسئله و استفسارات للعبة League Of Legends @ legenD road @ WantedSro Online @ قسم شروحات الشخصيات والبيلدات @ قسم الشروحات و البرامج المستخدمة في عمل السيرفرات الخاصة @ Mixsro @ قـسـم الـمـسـابـقـات والألـعـاب @ قـسـم الأسـئـلـة والاسـتـفـسـارات الـمـتـعـلـقـة بـ SRO-R @ LegenD Road @ Knights War Online @ Evolution Network @ FlagSRO Network @ Perfection (PvP) Network @ قـسـم هـاكـات S4league @ منتدى المنوعات @ حــرب العصــابــات @ قــســم الادارة الــعــلــيــا @ كــأس العالــم لـلاذى @ Destructions Network @ FanTasYWorld @ مـتـجـر خـدمـات وممـيـزات الـرصـيـد الـبـنـكـي @ Smart-Sro Online @ InFusion Online @ قـسـم الأنـمـى الـعـام @ Divine Online @ قـسـم Dota @ تـقـاريـر وأخـبـار ألـعـاب الـ PC @ GameXen Network @ inferno online @ منتدى عمل السيرفرات الخاصة @ قسم الحماية والاوتوايفنت للسيرفرات الخاصه @ الأسئلة و الاستفسارات الخاصة بالـ PK2 edit @ Velestia @ Punisher Sro Online @ Atlantis Online @ ALEXNADER SRO @ Hell World Online @ ImmortalRoad @ قـسـم الـ Centerbot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Centerbot @ Time.Sro-Online @ Revenge (PVE) Online @ مـنـتـدى Silkroad4arab || Games Online @ ركن الالعاب الاون لاين و المتصفح Online Games @ قسم دروس التصميم (مونتاج - فوتوشوب) @ قسم ادوات التصميم و ملحقاتها @ قسم المانجا @ قسم تقارير الانمي @ دورة الفوتوشوب للمبتدئين @ الشروحات العامة @ قسم طلبات التعريفات @ مـسـودة الأعـضـاء @ Creddy Online @ Alliance-sro @ Quick Road (PvP ) @ قسم الاسئله والاستفسارات لعمل الفيديو @ منتدى لعبة League Of Legends @ أخبار ومناقشات League Of Legends @ قسم بيع وشراء لعبة CrossFire @ القسم التعليمي للعبة League Of Legends @ منتدى سيرفرات [ LOL ] @ North America @ EU West @ EU Nordic & East @ صـور و فـيـديـو League Of Legends @ قسم طلبات واستفسارات البيلدات والشخصيات @ قسم تقارير المخالفات والإنذارات @ قـسـم كـشـف الـدمـج و الـتـلـغـيـم @ قسم Wolf team @ قسم Dota 2 @ قسم Dragon nest @ قسم DC Universe Online @ قسم انظمة تشغيل Windows @ Quenth Online @ Wolf team Arabic @ RealDreamSro ( PvP ) @ EmpireSRO @ Amazing Sro @ Speed-sro @ . Destructions Network @ SilkRoad E 80 China @ قـسم المــواضـيع الـشعـريه والادبـيـه @ قـسـم اخـبـار الانـمـى @ Greats-sro Online @ قـسـم الـكـومـيـكـس @ منتدى الفحص @ Srowing @ Dakupra-Online @ حرب العصابات @ قسم خاص بالاسئله والاستفسارات الخاصة بالجرافيكس @ منتدى لغات البرمجة و التطوير @ قسم شروحات لغات البرمجة و التطوير @ مناقشات لغات البرمجة و التطوير @ قسم الاسئلة و الاستفسارات الخاصه بلغات البرمجة @ استراحة البوتاتــ @ PantuSRO @ القسم التجارى الرسمي ( Vps Hosting , Diacated server,Silkroad edit ) @ Tyr Online @ RocSro @ Legend Of Silkroad @ Pioneer Gaming-Network @ Valentus - CAP 80 @ MirrorSro @ Eridanus Online Cap90 @ Fear-Sro @ Silkroad-Z Online PVE @ طـلبات الاعضـاء @ Massive-Network @ Kryptonite-Sro @ DeathRoad @ Mysro Servers @ Devils Team @ DooMSRO Network @ EROAD SRO @ Story-SRO @ Ventrue-Online @ Settlers-SRO @ Electus Online @ MarsRoad Online @ Arrow Online @ Selene @ Hermes @ OldSro Online (cap 80 ) @ Sunroad @ Eloys Online @ Sentiero-Road Online @ Steam-Sro @ Arcane Reborn Online @ Eryxonline @ Vengeance Online @ Mirage Online @ SyndiCateOnline @ Desert Sro @ NeSro Network @ قسـم الـ Android @ قســم تــطويـر المــواقع والمــنتديـــات @ قـسـمـ الـلـهــو الـخــفــي @ MegaWar Sro @ Mirror Sro @ AdvancedSRO @ OblivionSilkroad @ Arrivals_Sro @ Amphibius Online @ Royal online @ Forbidden-Sro @ vanish-sro @ Majesty Online @ Chaos Network @ قـسـم الـ srAssist Bot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال srAssist Bot @ Damocles Sro @ Demo Sro @ KingsRoad @ Arius 9D ch & eu @ brother sro @ DreamWorld-Online @ Poseidon-Sro @ Ph-Sro @ Jupiet-Online @ Fury Sro @ JungleSro @ Xemia Games @ invctus-sro @ Revolution Gaming Network @ DemonSro @ Aeolus @ Golden Sro @ Chaos Network @ Chaos II Online @ Fallen Soul @ Xian @ Xian @ Revira online @ قسم اللياقة البدنية @ كاس العالم للاذي 2018 @ Unix Sro @ Immortal SRO @ قـسـم الاغـانـى الـعامة [English - Arabic - Videos] @ قـسـم الـرابــ (Rap) @ أرشـيـف الـمـواضـيـع الـمـمـيـزة @ Perfection SRO @ Rev-Sro @ Egypt Sro @ قـسـم خـاص بالـ Data Base @ قـسـم PUBG Mobile @ قـسـم Fortnite @ PureSRO @ Battle-Online @ قـسـم تـحـمـيـل الأفـلام الـعـربـيـة @ قـسـم الـسـيـرفـرات الـخـاصـة الـمـجـانـى @ URBANO-SRO @ Royalty-Road Online @ Zero-Online @ Anoha 140 PVE @ Anoha 140 PVE @ Exorue 80 CH @ Pantu-SRO @ Victor SRO @ Flare Online @ Aeolian Online @ Maygen Online @ Norges Online @ Ragnis Online @ قـسـم الـ [ ST-FILTER ] @ Requer Online @ الـقـسـم الـتـجـاري لـ ISRO [خاص فقط لبيع منتجات اللعبة الاصلية] @ Dynastic online @ مـنـتـدى الـسـيـرفـيـرات الـتـركـي والـروسـي @ قـسـم سـيـرفـرات وجـايـلـدات الـسـيـرفـر الـتـركـى [TR-SRO] @ Troy @ Smyrna @ Side @ Olympos @ Teos @ Perge @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء الـسـيـرفـر الـتـركـي [ TR-SRO ] @ قـسـم سـيـرفـرات وجـايـلـدات الـسـيـرفـر الـروسـي [ RU-SRO ] @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء الـسـيـرفـر الـروسـى [ RU-SRO ] @ Miele Online @ Old Silkroad - ZSZC @ Paranormal @ Aquarius Online @ T-SRO online @ Glory @ Serv Game @ Roxy Online @ Enfexia Online @ Aege Online CAP 110 @ Florian Online @ SroPace Online @ Elessea Online @ Dream World @ Asona Online @ Victus-R Online @ Rexall Online @ Pirate Online @ Xian @ Sever Games @ ZSC ONLINE @ 4TresSro Online @ Asteria Online @ Liguard Online @ Cripple Online @ Dune Online @ Merv Online 80 @ Elysium Online @