عرض مشاركة واحدة
قديم 29-05-2010, 12:15 AM   #11

Zeka 007
عضو فعال



الصورة الرمزية Zeka 007


• الانـتـسـاب » Feb 2010
• رقـم العـضـويـة » 67628
• المشـــاركـات » 494
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
Zeka 007 صـاعـد

Zeka 007 غير متواجد حالياً



افتراضي






الحلقة الثالثة

عن الدروس الخصوصية وأشياء أخرى

جلست سعاد تتابع المسلسل العربي وفي يدها جوارب خالد ترتقها وكأنها لاتريد ان تجلس بلا عمل.. كانت عيناها

مثبتة على التليفزيون وقسمات وجهها تتغير مع تغير المشاهد من ابتسام الى حزن الى مصمصة الشفاة على حال

الدنيا.. الى الدعاء على الازواج المفتريين.. فيرمقها زوجها بنظرة مداعبة من تحت الجريدة التي يقرأها فتسارع بالقول:

اللي في التمثيلية بس يا أبو خالد

ثم تبحث عن سلمى فلا تجدها بجوارها ثم تجدها في البلكونة وحيدة تطالع المارة فتنادي عليها: تعالي ياسمسمة

اتفرجي معانا دي الحلقة النهاردة حلوة اوي

فترد سلمى بلا اهتمام: حلوة ايه بس ياماما ده البطل بقاله خمس حلقات بيطلّع في الروح ولسه ماماتش.. هو انا

ناقصة خنقة؟

مصمصت سعاد شفتيها وقالت: انتي كده مالكيش في الطيب نصيب.. ده البطل عامل عمايل وهو بيموت!! طيب تعالي

اعمليلنا كوبايتين شاي انا وابوكي

ذهبت سلمى الى المطبخ لعمل الشاي ففوجئت بملك تخرج من غرفتها كالصاروخ وتترك واجبها بالطبع لتقول لها: وانا

كمان اعمليلي كوباية شاي ياأبله سلمى احسن دماغي اتقلبت خالص من الواجب وعمايله.. بس سكر كتير الله يكرمك

وقبل ان ترد سلمى سمعت هدير صوت أمها وهي تكاد تأكل ملك بأسنانها: شاي ايه اللي عاوزة تشربيه يامقصوفة

الرقبة؟ ادخلي يا هانم كمّلي واجب الحساب قبل ماأقوملك

جريت ملك على غرفتها وهي تبرطم بكلمات غير مفهومة عن السكن على كوكب المريخ

*******

ابتسم الاب من خلف نظارته الطبية وقال لزوجته: ياشيخة حرام عليكي.. كنتي سيبيها تتفرج على التمثيلية شوية

فردت بامتعاض: تمثيلية ايه بس؟ والله انك طيب.. دي طول النهار من ساعة مارجعتْ من المدرسة وهيّ بتلعب على

الكومبيوتر بتاع أخوها ولازقة في التليفزيون ورامية الواجب لحد قبل ما تنام بساعة.. ويقعد الهم لي أنا

صمت الاب كعلامة على استسلامه ثم نظر الى ساعته فوجدها تقارب التاسعة فسألها بقلق: هو الواد خالد اتأخر كده

ليه؟ ده ما رجعش من الساعة 3 من بعد مااتغدى على طول؟

مصمصت شفاها وردت باشفاق: عيني عليه ياحبيبي مموّت نفسه في الدروس والمذاكرة.. ادعيله يا ابو خالد الله يكرمك

فرد بسخط: والله انتي اللي مدلّعة الواد ده علشان الوحيد.. مش فاهم يعني ايه دروس في كل المواد ليه يعني؟ ح

يسقوله العلم في كوباية؟

فردت بدهشة: هو احنا بس اللي كده؟ ما كل الدنيا على ده الحال.. كل الناس بتاخد دروس في كل المواد في الثانوية

العامة.. ده فيه كمان اهالي بيدّوا في المادة الواحدة درسين.. استاذ يشرح كويس والثاني بيحل مسائل ويراجع

فأجاب بحنق بالغ: والله العظيم الدلع ده هو اللي ح يضيع الولد ده.. يعني نبيع اللي ورانا وندخل بمرتبنا كله جمعيات

علشان البيه مايتعبش نفسه في مادة ولا مادتيين ويذاكرهم لوحده؟.. وعاوزاه يطلع بعد كده راجل؟ اذا كان مش

حاسس اصلا قد ايه احنا بنموّت نفسنا ونحرم روحنا من كل حاجة علشان فلوس الدروس الخصوصية بتاعة الباشا..

وياريته حاسس بكده.. لا ده طول الليل عامل نفسه بيذاكر وهو قاعد على الكومبيوتر ما اعرفش بيعمل ايه.. والله حرام

النار اللي مكويين بيها دي

زفرت سعاد باستسلام وهي تقول: عندك حق والله.. انا مش عارفة فلوس الجمعيات دي ح تخلص امتى.. ده حتى

فلوس الجهاز اللي كنت باشيلها لسلمى كل شهر.. مش عارفة اشيلّها حاجة من فترة.. بس معلش ان شاء الله

ييجي بفايدة ويجيب مجموع حلو يفرّحنا

فأجاب بصدق: هو انا يا سعاد ح أستخسر في ابني؟ انا نفسي اشوفه احسن واحد في الدنيا كلها.. بس اللي

مزعلني اننا زمان كنا بنشيل هم اهالينا ح يدفعوا مصاريفنا ازاي.. لكن دلوقتي الانانية بقت هي الاساس.. الابن مالوش

دعوة اهله يجيبوا له الفلوس منين؟ المهم انه ياخد دروس في كل المواد حتى لو مش محتاجلها.. والمهم انه يجيب

لبس عجيب زي اللي أصحابه لابسينه ويجيب احدث السيديهات والشرايط ويخرج ياكل في المطعم الفلاني ويدخل

السينما الفلانية مع الشلة والاّ ح يبقي ابوه دقة قديمة ومش عاوزه يبقي زي اصحابه

ردت باستسلام: ح نعمل ايه يا ابو خالد هو زمانهم كده

ثم ضحكت لتلطيف الجو وقالت: انت اللي الظاهر عجّزت علشان كده زعلان من الشباب.. ح ناخد زماننا وزمن غيرنا؟

لانت ملامحه وابتسم: ماشي ياستي.. انا عجّزت بس انتي ما شاء الله عليكي كل سنة بتبقي احلى من اللي قبلها

فاحمرّ وجهها وأرضاها اطراء زوجها لها وقالت بخجل: بس بقي يا ابو خالد سلمى تسمعنا

فوجئت بسلمى ممسكة صينية الشاي وهي تضحك وتقول: انا هنا من الصبح ياجميل.. ولو عاوزاني اروح اجيب مشبك

من دمياط وارجع بكرة انا تحت امرك



توقيع Zeka 007 :


رد مع اقتباس