الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   مـنـاقـشـات عـامـة حـول سيلك رود أون لايـن (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   crossbow+bard or crossbow+cliric |||| rough or warior ? (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=454501)

yasser hossam 24-09-2012 06:07 PM

crossbow+bard or crossbow+cliric |||| rough or warior ?

السلام عليكم

انا عامل شخصية أوربي فارم و عاوز أخد رأيكوا اعملها ايه

انا عملتها استرنس خلاص

اعملها كروس بو و لا واريور

و لو كروس بو اخلي معاها بارد و لا كليريك

يا ريت اللي ينصحني بحاجة يقولي سبب علشان أعرف أختار

و شكراً مقدماً ^^

™Brave_Angel 24-09-2012 06:26 PM

انا مجرب الكروسبو احسنلك خد معاه وارلوك

Paranoid 24-09-2012 06:37 PM

Rouge Cleric

genral20110 24-09-2012 08:43 PM

انت وراحتك الاكس بو حلو في التلفيل وممتع في اسكيلاته والتانك جامد في البي في بي وعلي طول محتاجينو في البارتي انا لو منك هختار تانك

HoaxBoii 25-09-2012 12:21 AM

كورس بو + وارلوك

جامد فحت من فوق لتحت

yasser hossam 25-09-2012 01:46 AM

شكراً جداً يا شباب

بس معلش انا مليش قوي في اللعبة يعني

عندي إستفسارين

1- يعني ايه تانك ؟ اللي أستاذ genral20110 قال عليها

2- انا عارف ان البارد بتاع سرعة و الكليرك بتاع بفات انت و سترنس و ريكوفري و كدا ... الوارلوك مفيد في ايه ؟ و ليه جامد مع الكروس بو ؟ و البليد ( كروس بو + وارلوك) مطلوب في البارتيات و لا لا ؟ و ليه ؟

:) معلش اسألتي كتير بس علشان مجهودي ميضعش علي الفاضي

شكراً و ربنا يكرمكوا

Stǿρ_Iąm_Tǿρ 25-09-2012 04:32 AM

شوف البارد دا تنساه خالص اى اكونت Str اوعى تعملوا Bard معاه كبف

مساعد وانا من رابى Warrior/Cleric ولو عايز اكونت تلفيل وفى نفس الوقت Rogue/Cleric

بس الواريور فى البى فى بى اجمد منوا بس الrouge حلو فى التلفيل فا هوا اكونت وسط يعنى

وانت وراحتك انا عن نفسى كنت بلعب بواريور وعلى فكرة لو حتفتح rouge يبقى لازم

تفتح كل الاسكيلات المهمة مش CrossBow بس نصيحة منى لو حتلعب فى SilkRoadOnline

بلاش تلعب باى اكونت مفهوش كليرك عشان حيتعبك جاااااامد اوى وحتشوف النتيجة بعدين

لكن لو عندك اكونت عالى تعليه بيه مفيش مشاكل حيبقى حلو فى البى فى بى وابعد عن

الWarrior/Rouge دا حيتعبك اكتر محتاج واحد محترف اوى فى الpvp وعالعموم كل واحد

والبيلد الى بيفضلوا بس انا بديك الاساسيات

Stǿρ_Iąm_Tǿρ 25-09-2012 04:35 AM

وحاجة كمان حقولهالك البارد دا تعملوا لو انت عايز تعمل الاكونت بتاعك بفر

يعنى يعمل بفات وبس ودا حينفعك شوية لو حتلعب بويزارد مع انى مبفضلش لا الويزارد

ولا البارد ولا بفضل الخمور اساسا ^^

Hani 25-09-2012 08:35 AM

صباح الخير بالنسبه لسوالك ايه معنى تانك

What is a tank?
A tank is a character whose job is to take damage to prevent squishy classes from dying basically. A tank stands in melee distance from monsters and his soul job is to make sure he is the one getting hit. Tanks are always full STR, they never have any use for any INT and all their attacks and skills scale from STR. Tanks come in 3 forms here is a list from best to worst.

Warrior / Cleric: The best kind of tank, the subclass doesn’t necessarily matter here; this is just a common example of a standard tank. The cleric subclass is usually there for buffing party members with cleric defence buffs before the party gets started or to res a cleric… it is also useful for soloing and luring.
Warrior / Bard: This is getting more common as people like being able to be lazy and get power levelled up to 100 so I think it is right to address this build. Warrior is obviously your tanking class and Bard is used for speed and that is it.
STR Cleric: I’m not a fan of this class but if you are a rogue cleric and your being told to tank then you have no option, if you would like to know more about how to tank as a rogue cleric then please read below, if you anything other than a rogue cleric then either you are not a tank, you should be playing warrior / cleric or you should be INT.
Lure: This is the other section I will be doing, please see below this guide on a guide on how to lure.

منقوله

GM†Helios 25-09-2012 11:11 AM

fhmna menak 7aga now
sa7
lool

yasser hossam 25-09-2012 11:14 AM

شكراً أستاذ ™Stǿρ_Iąḿ_Tǿρ™ ربنا يكرمك

طيب عاوز أخد رأي حضرتك في الروج /وارلوك ؟
انا عاوز أعرف مميزاته و عيوبه و فوائد الوارلوك علشان مش عارف غير انه بيدي ديفيجنات مش عارف مزاته مع الروج ايه و عيوبه ايه و مطلوب في البرتيات و لا لا

* انا كدا بين الروج/كليريك و الروج/وارلوك و الواريور/كليريك

انا عاوز أعمل أكونت ظريف ابقي مستمتع و انا بلعب بيه و يلفل نفسه كويس و لما يعلي يعرف يدخل بارتي بسهوله

و شكراً جزيلاً أستاذ Hani و كدا فعلاً التانك هيبقي مفيد في البارتي و مطلوب جداًو ده هيسهل عليه كتير لما يعلي

Stǿρ_Iąm_Tǿρ 25-09-2012 01:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hani (المشاركة 4350112)
صباح الخير بالنسبه لسوالك ايه معنى تانك

What is a tank?
A tank is a character whose job is to take damage to prevent squishy classes from dying basically. A tank stands in melee distance from monsters and his soul job is to make sure he is the one getting hit. Tanks are always full STR, they never have any use for any INT and all their attacks and skills scale from STR. Tanks come in 3 forms here is a list from best to worst.

Warrior / Cleric: The best kind of tank, the subclass doesn’t necessarily matter here; this is just a common example of a standard tank. The cleric subclass is usually there for buffing party members with cleric defence buffs before the party gets started or to res a cleric… it is also useful for soloing and luring.
Warrior / Bard: This is getting more common as people like being able to be lazy and get power levelled up to 100 so I think it is right to address this build. Warrior is obviously your tanking class and Bard is used for speed and that is it.
STR Cleric: I’m not a fan of this class but if you are a rogue cleric and your being told to tank then you have no option, if you would like to know more about how to tank as a rogue cleric then please read below, if you anything other than a rogue cleric then either you are not a tank, you should be playing warrior / cleric or you should be INT.
Lure: This is the other section I will be doing, please see below this guide on a guide on how to lure.

منقوله

طب ما كنت تترجم يبقى احسن شوية يعنى بدل اللغبطة دى وهى كلمة واحدة تتقال

التانك دا هوا انك بتضرب الmob بسرعة ومن بعيد من غير متاخد hits كتيرة بس ادى الموضوع ^^ وفى ناس بتقول ان الواريور حلو فى التانك هوا حلو اه بس بال2h لا ^^

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser hossam (المشاركة 4350211)
شكراً أستاذ ™Stǿρ_Iąḿ_Tǿρ™ ربنا يكرمك

طيب عاوز أخد رأي حضرتك في الروج /وارلوك ؟
انا عاوز أعرف مميزاته و عيوبه و فوائد الوارلوك علشان مش عارف غير انه بيدي ديفيجنات مش عارف مزاته مع الروج ايه و عيوبه ايه و مطلوب في البرتيات و لا لا

* انا كدا بين الروج/كليريك و الروج/وارلوك و الواريور/كليريك

انا عاوز أعمل أكونت ظريف ابقي مستمتع و انا بلعب بيه و يلفل نفسه كويس و لما يعلي يعرف يدخل بارتي بسهوله

و شكراً جزيلاً أستاذ Hani و كدا فعلاً التانك هيبقي مفيد في البارتي و مطلوب جداًو ده هيسهل عليه كتير لما يعلي

منا قلتلك قبل كدة ابعد عن اى اكونت مفهوش Cleric صدقنى حيتعبك جداااااااااااااااا

وبصراحة الواريور اكونت جاااااااامد جدا فى الpvp ومقلتش حاجة عن الRouge بس الواريور اجمد طبعا فى البى فى بى

والوارلوك مش مطلوب فى البارتى نهائى والواريور دا دايما بيبقى مطلوب فى البارتى والكليرك برضو

من الاخر كدا عايز تبقى جامد فى البى فى بى Warrior/Cleric عايز اكونت حلو فى التلفيل

Rouge/Cleric وحتستعمل الCrossBow طبعا لكن الRouge مش اد كدا فى الpvp

بالنسبة للRouge/Warlock الاكونت دا فى الpvp شغال مع الصينى اكتر يعنى من الاخر

صعب انو يموت Warrior/Cleric or Rouge/Cleric لكن كل الديبفس الى بيديهالك تقدر تلغيها

بالكليرك وبالنسبة للWarrior/Rouge دا بيلد صعب جدا بس الدامج بتاعوا رهيب فى الpvp بس على

مين انا عن نفسى كونت بموتوا لما كنت بلعب واريور اصلى بلعب واريور من زمنا يعنى بس طول

ما انت بتلعب فى SilkRoadOnlie استعمل كليرك مع الواريور او الروج وانت بقى وراحتك انا خيرتك بين

حاجتين

yasser hossam 25-09-2012 02:25 PM

تمام قوي

شكراً ربنا يكرمك

Stǿρ_Iąm_Tǿρ 25-09-2012 04:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser hossam (المشاركة 4350367)
تمام قوي

شكراً ربنا يكرمك

لا شكر على واجب اهم حاجة انك تكون فهمت حاجة ^^

Hani 31-10-2012 11:06 AM

[QUOTE=™Stǿρ_Iąḿ_Tǿρ™;4350324]طب ما كنت تترجم يبقى احسن شوية يعنى بدل اللغبطة دى وهى كلمة واحدة تتقال

التانك دا هوا انك بتضرب الmob بسرعة ومن بعيد من غير متاخد hits كتيرة بس ادى الموضوع ^^ وفى ناس بتقول ان الواريور حلو فى التانك هوا حلو اه بس بال2h لا ^^

عزيزى الكريم
وشرحك ممتاز الله يزيدك علم تفيدنا بيه

اما بالنسبه للترجمه ما اقول غير شىء واحد --- كــمزحه خفيفه لك

علمنى هى شخص مصرى ( الله يكرم اصله الطيب ) فى العمل عندنا
انـــا يا امـــا بنــــاء او منـــاول - ما ينفع اكون الاثنين فى وقت واحد

:mf_w00t1:

الساعة الآن 01:07 PM.