الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=73)
-   -   [ حــوار مفتـــوح ] اسبــاب الاعــتزالات !! (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=567611)

HandSome 12-10-2014 10:07 PM

موجوده بس مفيش حد ماسكها :cool2:

Nytros 12-10-2014 10:09 PM

أخر post من يوم 3/7 و الـ Admin Page مع خالد و علي مأعتقد مع أحمد نت لو هو لسة فيها ,, او ممكن يكون شال نفسة منها .. ممكن تسال علي عشان أخر مرة كنت فيها علي كان معايا .

☜ ĂиTaKą ☞ 12-10-2014 11:05 PM

الليله كله فى ايد خالد
هنقعد نزيد و نعيد
اهم حاجه الاهتمام بالمشرفين و الاداره اللى معاك يا ابو يوسف هتلاقي في اهتمام من الكل

Kenkoz 13-10-2014 01:21 AM

السبب الاساسى فى قلة نشاط الاعضاء ( سيلك رود ) تضم السيرفرات الخاصة

كل واحد مننا دخل المنتدى علشان بوت ,, لودر ,, سؤال فى اللعبة

كان العدد ايامها كبير ,, فبالتالى العدد الى مستعد يرد الجميل كان كبير و لو بنسة 25% من العدد الرئيسى

دلوقتى الاعبين اقل ,, هتلاقى مش هتلاقى ناس تساعد اكتر ,

فعلا المبديعن على وشك الانعدام لكن الحمد لله الموجودين بيحاولو على قد ما يقدرو

بدون ذكر اسماء كل واحد عارف شغال ازاى

الى حاليا بنقوم بية هو سد الجزء الناقص ( سيلك رود ) على امل ظهور جيل جديد من الاعبين

IBad

فعلا هيكون جزء كبير من سد مكان سيلك رود ,, هو Cross Fire و LOL

نسبة كبيرة جداا من لاعبين كروس فاير بيبحثو فى جوجل هن هاك ,,

معرفش عن لعبة LOL

الابداع غير مكتمل فعلاً حتى الموضوع صعب على المبدعين مفيش منافسة ,, لكن فية امل

اسباب الاعتزال حاليا اعتقد مش الملل ,, دلوقتى الموضوع مش مجرد تنسيق +Copy = موضوع

صفحة الفيس بوك اتشالت من ناس كتير جداا

االمدير العام MetalHead ,, مخلى فية نظام عالى جداا فى النتدى حاليا و منتظر طاقم ادارة مبدع يساعدة ,, و هيكون موجود باذن الله

AntKa ,, مع احترمى للادمن ,, لكن انت منتظر منة اية ,, الاهتمام موجود من المدير العام الحالى ,, فقط بعض الصلاحيات الى مش معاة الى تحتاجة

بالنسبة للادرين السابقين كل الاحترام ,, ايامكم الموضوع كان سهل ,, و المبدعين كانو اكتر,, و السبب الكلام دا ,,

Khaled Salem 14-10-2014 07:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iBaD (المشاركة 5122865)
معلش يا طوني .. بس انا متأكد ان خالد مش هيرد علي الموضوع دة عشان هو مش بيدخل المنتدي أصلا .. معتمد أعتماد كامل علي محمد زي مكان معتمد علي أحمد و قبليها عمرو مندو و غيرهم ..

و أعتقد الناس مش هترجع عشان قلة الأعضاء في المنتدي .. و يا ريت محديش يلوم الناس الي مشيت عشان الناس الي مشيت بسبب عدم التفاعل و قلة الأعضاء و قبل كل دة مفيش تفاعل من صاحب المنتدي في الكلام الي الناس الي مشيت قلتة .. لا حياة لمن تنادي .

وانت جبت الثقة الكاملة ده منين علشان تقول انى مش بدخل وانى مش هرد ؟؟؟ وبعدين انا بكل فخر انى بعتمد على شخصية محترمة زي محمد ميتيل علشان واثق انه هيكون احسن مني ادارة المنتدي وقبليه كان احمد نت برضة لكن مش معني كدة اني مش متابع المنتدي ولا منابع الناس جوة وياريت ياوليد بعد كدة اوزن الكلام قبل ماتقولة علشان متخبطش فى حد حتى لو انت بتخاف على المنتدي وبتحبة برضة بلاش تخبط الله يخليك

Nytros 14-10-2014 07:47 PM

انا مش قصدي اني أخبط يا خالد .. كل الي أقصدة ان حضرتك بتيجي المنتدي لما يبقي في شئ شديد الخطورة او لازم يبقي وجودك فية .. دة الي انا قصدي علية .. يعني حضرتك مش بتيجي بتشوف أقسام المنتدي كلها أخبرها اية شغلها عامل أزاي .. يعني وجودك للضرورة القصوي عشان حضرتك مش فاضي و الكل مقدر دة عشان حياتك الشخصية و انا مقلتش حاجة وحشة في محمد خالص علي كلام حضرتك ..محمد عندي زي أي في المنتدي هنا في الأدارة العليا سواء أحمد او محمد عيسي أو علي او حتي هاني .. هنا الناس كلها أصحابي و أعرفهم

كل ألي قصدي علية وجودك ضروري حتي لو المنتدي ماشي كويس تتابع أقسام المنتدي و تشوف الأقسام الي مشغالة لية يعني مناقشة دة هيبقي كويس يا خالد .. و بعدين انا لو مش بحب المنتدي مكنتش هقول كدة ولا حتي هفتح بعد أعتزالي .. كنت هعمل زي ناس كتير انت عرفهم بعد لما سابوا المنتدي مش بيدخلوا حتي يرموا السلام علي الي في المنتدي ..

و بعدين انا فرحان جدا أنك دخلت الموضوع و قريت كلامي ..

!-Z3BLAWY-! 23-10-2014 01:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CError (المشاركة 5113329)
من ساعة ما سبت المنتدي دا انا وهواه مش شغال زي الناس حقيقه صدقني

انا لو رجعت المنتدي هايكون حاجه فخمه ^^

+1 يا طباخ :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mل»‹خ·aTدƒ (المشاركة 5113333)
محجوز عشان خاطر انجى :cheers:

انجى وجدان :)

رجعو احمد نت و هيكتور و مصطفى و الطباخ والمنتدى هيبقى زا الفل :)

HandSome 23-10-2014 01:35 AM

هنرجعوهم منين :D

OSAMA_007 05-11-2014 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ğ_Unit0 (المشاركة 5113435)
دا رأيي ولك مطلق الحرية في ان تقبله او لا تتقبله :
هوا المشكلة روح الناس الموجودة هى الى بتشغل المنتدى او بتخلية مفهوش تفاعل .. ولما بتختفى جزء من الناس دي بيبدأ المنتدى التفاعل بتاعه بيقل بالنسبة للمشرفين مش كنشاط المنتدى كله .. لما بدأ الاعتزالات كان كل واحد بيبقا قدامه مشاغل والدنيا برة المنتدى بتشغل فا غصب عنه بيعتزل ولما واحد ورا واحد بيعتزل بتلاقي المجموعه الى اتعودت تبقا موجودة بنشاطها وتفاعلها في المنتدى ابتدت تخمل وتلاقي الى لسة معتزلش بيعتزل علشان اصحابه بيمشوا .. وبصراحة بقا هم الى كان بيجي في المنتدى من مشرفين كتيير انهم يكونوا مشاركاتهم عالية وتلاقي معظم الردود ملهاش علاقة بالموضوع ودا في حد ذاته خلى المناقشة في المواضيع معدومة على عكس زمان كان الرد بيبقا فيه حوار وتلاقي في اهتمام من صاحب الموضوع والاعضاء والمشرفين .. انما دلوقتى تلاقي الموضوع معمول عشان شهره وكسب مشاركات تلاقيه كل رد .. موضوع جميل .. موضوع هايل .. تسلم .. شكرا .. وهوا عامل موضوع عشان تسلم ولا رد زي كدة ؟ حاجة تاني بقت في نظرى بتشتت الاعضاء زيادة الاقسام بالشكل الكبير دا بيشتت الاعضاء مع العلم ان كدة بيكون ترتيب للأقسام وشكليا افضل .. كمان في مشكلة ان دلوقتى الى بيكون مترشح يكون مشرف بيكون مترشح علشان اللون والسلطة كمشرف قسم الكلام دا مش على الكل بس على معظم الناس الى بلاحظهم .. بتلاقي بعد ميترشح بيعمل مواضيع كتير متكررة و مش متكررة وتلاقي هدفه انه يوصل يكون مراقب قسم او مراقب عام وبيكون همه اللون والسلطة اكتر من انه يخدم المنتدى .. دا غير مشاكل كانت بتحصل من بعض الناس فا بتسبب انهم يعتزلوا .. افتكر زمان مكانتش المواضيع هيا الى بتخلي المنتدى فيه روح كنا بنعمل مواضع ممكن متكونش على قدر الافادة للجميع بس كانت المشاركة في كل حاجة بتهلى في وجود وروح للمنتدى .. كان كل واحد بيعمل على المنتدى وكان فيهم روح المشاركة والحوار في المواضيع ودى كانت احلى حاجة فعلا .. واسف انى طولت جدا

معاك 100%:lulu15:

iMido 12-11-2014 07:16 PM

السن هو السبب من وجهت نظرى
الاعضاء لما بيكبرو بيبعدو عن المنتدى بالتدريج لحد م يحصل حاجه ترجعهم او يسيبو المنتدى للابد
(انا مثلا رجعت بعد م قسم البرمجه اتفتح , غيرى رجع بعد م قسم التصميم اتفتح و ى ناس سابته للابد)

DragonZee 13-12-2014 07:05 AM

يــاه والله زمـان :tongue:

فـكـرة الأعـتـزلات بـتـفـرق بـيـن كـل شـخـص والـتـانـي , كـل واحد ظـروفـه مـُخـتـلـفـة بـس غـالـبـا مـعظـم اسـبـاب الاعـتـزالات بـتـتـمـحـور حـول 3 حـاجـات مـهـمـة

1 - الـسـن ... الـسـن عـامـل مـهـم فـي مـوضـوع الـنـشـاط فـي الـمـنـتـدى يـعــنـي لـمـوضـع الـتـفـاعـل بـيـن فـتـرة 2008 لي 2012 الـنـاس اللى كـانـت شـايـلـة الـمـنـتـدى مـتـوسـط عـمرهـم بـيـن 16 لي 21 سـنـة ( فى الـفـتـرة دي ) فـكـان وجـودهـم شـئ اسـاسـى بـس جـت بـعـدهـا فـتـرة الـجـامعـة و الـشـغل و ظـروف الحـيـاة الـمـخـتـلـفـة فـكـانـت الاعـتـزالات مـهـمـة سـاعـتـهـا

2 - الـسـبـب الاسـاسـي و اهـم مـا فـى الـمـنـتـدى ( سـيـلـك رود )

الـلـعـبة مـن زمـان وهـي في الـنـازل بس على الاقـل الـفـترة لـحـد 2011 قـبـل ما تـظـهر المـلـفـات بـتـاعـت الـسـيرفـرات الـخـاصة كـانـت الـنـاس مـهـتـمـة بـسـيـلـك رود الـعـالمـية و بـعـض الـنـسـخ الأخـري زي الـفـيـتـنـامـى والـكـوري الخ .. , فـكـان المـنـتدى مـتـفـاعـل ومـسـابـقـات بـيـن بـعـض كـانـت مـجـمـلـة الـمـنـتـدي
بـس ظـهـور الـسـيـرفـرات الـخـاصـة قـتـل مـتـعـة اللـعـبـة واهـمـال جوي مـاكـس (كـالعـادة) لسـيلـك رود الـعـالمـية قـتـل ان يـبـقـى فـى اهـتـمـام مـن الـنـاس لأي حـاجـة تـخـص اللـعـبة ومـنـهم الـمـنـتـدى

3 - تـبـاطؤا الادارة فـي الاهـتـمـام بـالـمـنـتـدى

اكـيـد اللي انا هـقـولـوا ممـكـن يـكون اتـغـير لأنـي مـعـتـزل مـن فـترة كـبـيـرة
بـس الادارة الـمـتـمـثـلة فـى اسـتـاذ خـالـد كـان دايـمـا بـيـعـمـل اي تـحـديـثـات فـي المـنـتـدى بـعـد كـلام لـشـهـور عـنـهـا , مـنـهـا بـسـبـب ظـروفه ( الله يعينه ) ومـنـهـا عـلـى حـد قـولـه عـشـان ثـبـات المـنـتـدى ومـيـوقـعـش .. فـي وقـت انا كـنـت مـاسـك 3 اقـسـام فـي المـنـتـدى وكـنـا بـنـعـمل شـغـل ع قـد مـنـقـدر كـان مش بـإيـدنـا حـاجـة غـير الاقـتراحـات ...

عـدم الابـداع بـيـكـمـن ف ان سـبـب وجود النـاس بـقـى مـنـعدم وهو الـلـعـبة ودا اللى مـقـلل الـتـفـاعـل
بس الـجـيـل اللى طـالـع هو اللى بإيـده يـرجـعـه لأنه هو اللى بـيـسـاعـد ع اسـتـمرارية الـمـنـتـدى

وان شـاء الله المـنـتـدى يـكـون احـلى
بـجـد وحـشـنـى الـرجـالة هـنـا

Zg_ 14-12-2014 08:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DragonZee (المشاركة 5142514)
يــاه والله زمـان :tongue:

فـكـرة الأعـتـزلات بـتـفـرق بـيـن كـل شـخـص والـتـانـي , كـل واحد ظـروفـه مـُخـتـلـفـة بـس غـالـبـا مـعظـم اسـبـاب الاعـتـزالات بـتـتـمـحـور حـول 3 حـاجـات مـهـمـة

1 - الـسـن ... الـسـن عـامـل مـهـم فـي مـوضـوع الـنـشـاط فـي الـمـنـتـدى يـعــنـي لـمـوضـع الـتـفـاعـل بـيـن فـتـرة 2008 لي 2012 الـنـاس اللى كـانـت شـايـلـة الـمـنـتـدى مـتـوسـط عـمرهـم بـيـن 16 لي 21 سـنـة ( فى الـفـتـرة دي ) فـكـان وجـودهـم شـئ اسـاسـى بـس جـت بـعـدهـا فـتـرة الـجـامعـة و الـشـغل و ظـروف الحـيـاة الـمـخـتـلـفـة فـكـانـت الاعـتـزالات مـهـمـة سـاعـتـهـا

2 - الـسـبـب الاسـاسـي و اهـم مـا فـى الـمـنـتـدى ( سـيـلـك رود )

الـلـعـبة مـن زمـان وهـي في الـنـازل بس على الاقـل الـفـترة لـحـد 2011 قـبـل ما تـظـهر المـلـفـات بـتـاعـت الـسـيرفـرات الـخـاصة كـانـت الـنـاس مـهـتـمـة بـسـيـلـك رود الـعـالمـية و بـعـض الـنـسـخ الأخـري زي الـفـيـتـنـامـى والـكـوري الخ .. , فـكـان المـنـتدى مـتـفـاعـل ومـسـابـقـات بـيـن بـعـض كـانـت مـجـمـلـة الـمـنـتـدي
بـس ظـهـور الـسـيـرفـرات الـخـاصـة قـتـل مـتـعـة اللـعـبـة واهـمـال جوي مـاكـس (كـالعـادة) لسـيلـك رود الـعـالمـية قـتـل ان يـبـقـى فـى اهـتـمـام مـن الـنـاس لأي حـاجـة تـخـص اللـعـبة ومـنـهم الـمـنـتـدى

3 - تـبـاطؤا الادارة فـي الاهـتـمـام بـالـمـنـتـدى

اكـيـد اللي انا هـقـولـوا ممـكـن يـكون اتـغـير لأنـي مـعـتـزل مـن فـترة كـبـيـرة
بـس الادارة الـمـتـمـثـلة فـى اسـتـاذ خـالـد كـان دايـمـا بـيـعـمـل اي تـحـديـثـات فـي المـنـتـدى بـعـد كـلام لـشـهـور عـنـهـا , مـنـهـا بـسـبـب ظـروفه ( الله يعينه ) ومـنـهـا عـلـى حـد قـولـه عـشـان ثـبـات المـنـتـدى ومـيـوقـعـش .. فـي وقـت انا كـنـت مـاسـك 3 اقـسـام فـي المـنـتـدى وكـنـا بـنـعـمل شـغـل ع قـد مـنـقـدر كـان مش بـإيـدنـا حـاجـة غـير الاقـتراحـات ...

عـدم الابـداع بـيـكـمـن ف ان سـبـب وجود النـاس بـقـى مـنـعدم وهو الـلـعـبة ودا اللى مـقـلل الـتـفـاعـل
بس الـجـيـل اللى طـالـع هو اللى بإيـده يـرجـعـه لأنه هو اللى بـيـسـاعـد ع اسـتـمرارية الـمـنـتـدى

وان شـاء الله المـنـتـدى يـكـون احـلى
بـجـد وحـشـنـى الـرجـالة هـنـا

بجد كلمك صح 100% خصوصا السن ولله دا بيفرق جامد في الحياه و في كل حاجه
و بجد احلي فترا في المنتدي من 2008 لحد 2011 ولله كان جامد اوي

:13:

_SheriL_ 23-12-2014 01:23 AM

انا داخل المنتدى بالموبايل بس الموضوع شدنى فقولت اقول رايى وخصوصا ان تونى هو اللى عاملو

اولا بخصوص الاعتزالات الكتير سببها غالبا الدراسة والشغل ده سبب اعتزال من الادارة لكن هل اللى اعتزلو الادارة دول مش موجودين ؟

موجودين بدليل انك لما عملت الموضوع ده اغلبهم علقو يعنى قاعدين فى المنتدى (يا راجل ده انت صحيتهم كلهم ) طيب ليه مش ظاهرين يعنى ليه مفيش تفاعل منهم ؟

بسبب اكتر من حاجة اولهم برضو الدراسة والشغل وكمان حسوا ان مفيش جديد مش من حيث الموضوعات لا بس من حيث الافكار

بمعنى احنا ايه اللى دخلنا المنتدى مش لعبة سيلك رود وهى بتعتمد على التحدى احنا بعدنا عن الحته دى مبقاش فى تحدى يعنى مبقاش فى تنافس فى حاجة اللى يخلى فى نشاط فى اى مجال المنافسة دى رقم واحد وانا كنت عامل موضوع فى الادارة بخصوص خطة تطوير المنتدى بس للاسف مكنش فى اهتمام من الادارة

طبعا فى اسباب تانيه برضو قلل النشاط فى المنتدى زى كلو بقى يعلق على الموضوع من غير ما يقرا ويستفاد منو وهكذا

وان شاء الله تكون الفترة الجاية احسن والمنتدى يرجع لاصله زمان

اسف طولت عليكم

RLOxyGeN 07-01-2015 11:32 PM

ياه يا عبد الصمد D=

فعلاً زي ما الكل قال
"الدنيا تلاهي"

المنتدي كان المتعة الوحيدة بالنسبه ليا
و أبقي كداب و ناكر للجميل لو انكرت فضل المنتدي عليا

انا من هنا عرفت احسن صحاب

اتعلمت جرافيك و VFX

لقيت نفسي هنا

نيجي بقي لأسباب الاعتزال

-الحاجه لما بتزيد عن حدها بتتحول لملل

ISRO وقعت

-الناس اللي كانت مخليه للمنتدي طعم مشيت *وجهة نظري*

-الدنيا الجديدة ابتدت تبعد عن المنتديات و تشدهم للسوشيال اكتر

الناس كبرت D:

بس في الاخر عمري ما هنسي يوم واحد قضيته هنا

و في الأخر هقول الكلمه المعتاده

'لما بتقدم في مكان بتفقد المتعه فيه'

-N1TR0Z- 10-01-2015 10:34 PM

[CENTER]اخباركو ارجاله يارب تكون فكرين اى حاجه عنى المهم انا قريت الموضوع كلوه الناس دول{™MetaLHead™/HecT000R/WOLF 757/Midget1337} قالو كل الممكن يتقال عن الاعتزال واكتر
ووليد iBaD[/CENTER
راجل قال كلام مهم وانا اشهدلو بشغل الكبير العملو وكان فعلا شايف القسم مش واخد حقو وقدم 500 موضوع اعتزال بس كان احمد نت بيخلى يغير رايو عشان كان متمسك بلعبه دى
بنسب لى انا سبب الاعتزال اللعبه الكنت مشرف عليه حصل فيه مشاكل واشترته شركه تانى ولغت الايبى المصرى بسبب سوء سلوك المصريين:111 (14):
السبب التانى المخلنيش ادخل المنتدى خالص ان فى ناس كتير كونت بصراح شيفهم قدوه لتميز فى المنتدى مشت زى سكاى واحمد نت وعشرى ورؤف وناس كتير..... ومش عارف مشت ليه

وحاجه تانى اجدعان بعيد عن الموضوع ده
فى لعبه جديد هتنزل لعبه بصراحه فخمه عمل كوكتيل مبين lol/cs/s4
اللعبه اسمهاOverwatch
ده لينك على الفيس شوفه ##

ღ♥_ akeml _♥ღ 20-01-2015 12:41 AM

اقتباس:

الفكــرة التــانية : ليه مبقـاش فى ابـداع زى زمان فى المنتــدى و ليه المنتدى مش زى زمان و هل تتوقع المنتـدى يرجع زى زمان فتــرة 2008 ~ 2012 ؟
وهل لوقــوع لعـبة سيلكـرود تأثير على المنتـدى ؟

الفتره دي انا كنت فيها مشرف انا فكرها كنت ماسك التلات اقسام

اسباب الاعتزال بتبقي اكترها ظروف ومشاغل انا كنت بحب المنتدي

بس ام دخلت علي 3 ثانوي بدئت مش افتح كتير وفي الاخر سبته عشان المستقبل بقي وي الشغل وي المزكرة وحاجات تخنق :D

Mr.Android 23-01-2015 05:51 AM

طب أنا لسه مقدم طلب أعتزال مبقاليش كام يوم و أحب بقى أقولكم على الأسباب الجديده :terafin-grin:

أولاّ
المنتدى نايم بطبيعته مش نايم من قله اللى بيدخلوه !! نهائى
بس نايم من قله اللى بيشاركوا فيه أنا كمشرف كنت فى الأول متحمس قعدت بتاع شهرين متحمس
بس لما بدأت أتعود على الأشراف ...
بقيت عايز اللى يشجعنى ... يحفزنى يعنى هييجى واحد يقولى طب منتا بتاخد رصيد على مجهودك
هقولك ببساطه المنتدى فى الأول و فى الأخر للتسليه !
أعرف ناس جديده ...
أتعلم حاجات جديده من ناس أصحاب خبره
بس بييجى وقت و يبقى مطلوب انك تلاقى حد يرفع معنوياتك و خصوصاّ أن مفيش حد بيشجعك أنك تعمل مواضيع جديده !! ولا حتى مسابقات !

ثانياّ
مستوى المنتدى زى ما هو مبيتغيرش بينما كل حاجه تانيه بتتقدم !!
زى التقدم فى السن بيخليك تسيب المنتدى !
و زى ما بعض الألعاب التانيه غير سيلك رود بتشغلك لأنها بتقدملك كل جديد ...

من الأخر المنتدى حالياّ شغال بسبب قسم السيرفرات الخاصه و بس ! :rotflmao:
و الحال مش هيتغير نهائى طالما مفيش أعضاء بتشارك ...
تحياتى :lulu13:

3ashek El7ozn 23-01-2015 09:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr-Android (المشاركة 5153395)
طب أنا لسه مقدم طلب أعتزال مبقاليش كام يوم و أحب بقى أقولكم على الأسباب الجديده :terafin-grin:

أولاّ
المنتدى نايم بطبيعته مش نايم من قله اللى بيدخلوه !! نهائى
بس نايم من قله اللى بيشاركوا فيه أنا كمشرف كنت فى الأول متحمس قعدت بتاع شهرين متحمس
بس لما بدأت أتعود على الأشراف ...
بقيت عايز اللى يشجعنى ... يحفزنى يعنى هييجى واحد يقولى طب منتا بتاخد رصيد على مجهودك
هقولك ببساطه المنتدى فى الأول و فى الأخر للتسليه !
أعرف ناس جديده ...
أتعلم حاجات جديده من ناس أصحاب خبره
بس بييجى وقت و يبقى مطلوب انك تلاقى حد يرفع معنوياتك و خصوصاّ أن مفيش حد بيشجعك أنك تعمل مواضيع جديده !! ولا حتى مسابقات !

ثانياّ
مستوى المنتدى زى ما هو مبيتغيرش بينما كل حاجه تانيه بتتقدم !!
زى التقدم فى السن بيخليك تسيب المنتدى !
و زى ما بعض الألعاب التانيه غير سيلك رود بتشغلك لأنها بتقدملك كل جديد ...

من الأخر المنتدى حالياّ شغال بسبب قسم السيرفرات الخاصه و بس ! :rotflmao:
و الحال مش هيتغير نهائى طالما مفيش أعضاء بتشارك ...
تحياتى :lulu13:

موافقك على نص كلامك والنص التانى لا ,, بمعنى ان ادارة المنتدى خلاص اقتنعت ان المنتدى شغال كويس يعنى بيجيب فلوس من خلال الاعلانات او ما شابه ! بس كمنتدى زى ما هو المتعارف عليه لا لان المنتدى معمول للعبة ماتت من زمان فـ خلاص مافيش اى اهتمام من قبل الزوار واللى بيدخل بيكون داخل لغرض معين بياخده وبيمشى -_-
+ ان لما يكون الكوكيز بتاع المنتدى زيادة عن ساعة وتلاقى المنظر بالطريقة دى ,, المتواجدون الآن: 50 (الأعضاء 3 والزوار 47) :mf_hide: اكيد حاجة تزعل !

Mr.Android 24-01-2015 06:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ashek El7ozn (المشاركة 5153424)

موافقك على نص كلامك والنص التانى لا ,, بمعنى ان ادارة المنتدى خلاص اقتنعت ان المنتدى شغال كويس يعنى بيجيب فلوس من خلال الاعلانات او ما شابه ! بس كمنتدى زى ما هو المتعارف عليه لا لان المنتدى معمول للعبة ماتت من زمان فـ خلاص مافيش اى اهتمام من قبل الزوار واللى بيدخل بيكون داخل لغرض معين بياخده وبيمشى -_-
+ ان لما يكون الكوكيز بتاع المنتدى زيادة عن ساعة وتلاقى المنظر بالطريقة دى ,, المتواجدون الآن: 50 (الأعضاء 3 والزوار 47) :mf_hide: اكيد حاجة تزعل !

والله سهله بس جايه بالبطئ ....
بنفس الترتيب :
هتفضل شغال على الزوار بس :no: لغايه لما مفيش عضو هيشارك فى المنتدى و بالتالى الزائر مش هيلاقى عندك اللى هو محتاجه من كل جديد و جديد و بالتالى هيبتدى يشوف مواقع منافسه و بالتالى يبقى معندكش لا عضو ولا زائر و بالتالى مفيش أعلانات تيجى للمنتدى لأن مبقاش فى حد يدخله ( بعد الشر يعنى :mf_biggrinumbrella: ) و المنتدى يقع ( الف مليون بعد الشر :rasta: ) :confused2:

WOLF 757 29-01-2015 05:11 PM

ياساتر هو الموضوع ده لسة عايش ( بمعني مثبت ) :mf_wink:

انا غبت 5 اشهر من اخر رد وقلت وقت ماادخل المنتدي مرة تانية هلاقي الموضوع ده اتشال من التثبيت او بقي علي الاقل في الصفحة 17 من حيث الردود ( زي ماكان زمان يعني وقت مالموضوع يبقي ليه 18 صفحة ردود كلها سبام x سبام :d )

احمم

المهم ^^

تابعت جل الردود ووجهات النظر التي قيلت في الموضوع وفيها كم وجهة نظر منطقية جداً كـ عامل السن ومستوي اللعبة وغيره

بس فيه نقطة ذكرها الاخ ( Mr-Android )

اقتباس:

بتاخد رصيد على مجهودك
لفتت نظري بحق

لان اعتقد ان حكاية الرصيد دي لها دور يساهم بشكل كبير علي الخمول في المنتدي وفقدان متعة المشاركة عند اعضائه

وعلي ماقد ان فكرة الرصيد لها دور منشط وقتياً لعمل المنتديات ،، علي قد ماانها تبقي عبئ وسبب اساسي لتاخر المنتدي من جرا قتل روح المتعة والتسلية عن طريق الرصيد البنكي

فـ سبب كتابة المواضيع والردود ايه ؟

تسلية

ومتعة

وامضاء وقت

وقد يكون فيه اسباب اخري .. ولاكن التسلية هيا الدافع الاساسي لكل مايقام بداخل اي منتدي

لانه الاعضاء بتتسلي وقت ماترد ، وقت ماتشارك ، وقت ماتعمل موضوع

بيكون الدافع لنا هنا هو امضاء وقت حلو ومسلي وممتع

بمعني

ان شاركت اكثر ستحصل علي متعة اكثر

وده سر عمل المنتديات

هنا

بقي فيه اسباب اخري للمشاركة

وليس المتعة فقط هيا المرادة كاسابق

لانه بقي المراد يتحول تدريجياً

الي الرغبة في زيادة الرصيد

فااصبحت اغلب المشاركات بهدف زيادة رصيد .. وليس بهدف المتعة

وعندما يكون الرصيد والعضويات الزرقاء او غيره من الكماليات هيا المراد .. بدل من المتعة والتسلية كاسابق

يعم ارجاء المنتدي

الخمول

كـ منتدي سيلكرود العرب .. في الوقت الحاضر

-------------------

لذلك اعتقد وانصح

بتغير نوعية ( سير ) المنتدي

وتقليص ( ان لم يكن الغاء ) نظام المكافئات والرصيد او العضويات الزرقاء وغيره

لانها سبب اساسي ومهم في خمول المنتدي

الذي كان وقود سيره في السابق هوا المتعة ،، وليس رصيد بنكي والكماليات

وعند الغاء الرصيد ستختفي المصلحة عند الاعضاء .. وسترجع روح المتعة والنشاط للمنتدي حينما تكون التسلية فقط هيا مكافئة المنتدي لاعضائه .. وليس الرصيد والمزايا وغيره ^_+

.a7la-smile. 12-03-2015 07:53 PM

رد: [ حــوار مفتـــوح ] اسبــاب الاعــتزالات !!

كفاية كدة

المنتدى بسم الله ما شاء الله بدآ يرجع زى الاولـ

Closed ##

الساعة الآن 07:54 AM.