الموضوع: !!!
قديم 08-07-2012, 02:43 PM   #17

Fighter Cool
عضو سوبر

الصورة الرمزية Fighter Cool

• الانـتـسـاب » Feb 2009
• رقـم العـضـويـة » 50370
• المشـــاركـات » 2,820
• الـدولـة » القدس ان شاء الله
• الـهـوايـة » ⓡⓤⓝ & ⓖⓨⓜ
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 23
Fighter Cool صـاعـد

Fighter Cool غير متواجد حالياً

10  

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Fighter Cool

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darko عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
على فكره هذه شكلها قصة من رأس واحد مألفها شفتها على الفيس وكان عاملها لايك وشير واحد أعلامي مصري فرد عليه واحد إماراتي او كويتي سيبك من هذه القصة

انا راح أرد عليك بغض النظر عن هدف الموضوع

على فكره أنا أبوي تاجر يروح الصين تركيا ألمانيا .. يشتري اشيائه بنفسه ومتعاقد مع مصنع وكل شي

كيف البترول نفعه ؟ يعني كان يأخذ الفواتير من الصين والسفاره تسددله الفواتير ؟

الناس مأخذين فكره غلط عن الخليج خصوصاً اللي ماعاشوا فيها والناس تحسب ان عندنا تخلص الثانوية ماتدرس جامعة لا بالعكس وعلى فكره اكثر دوله في العالم ترسل طلابها أبتعاث السعودية لأن في مجالات مو موجوده او يكملوا دراسات عليا ولو كان أغبياء ماقدروا ينجحوا هناك

وانا لو ابغى اعرفكم اكثر عن الخليجين كان عملت كل يوم موضوع وعلى فكره قبل اسبوعين وحده عمانيه أخذت المركز الأول على جامعات كالفورنيا

وبخصوص ان كل المستشفيات عندنا فيها مصريين ....

روح شوف المستشفيات الكبيرة زي السعودي الألماني او اي مسشتفى بأسم ملك راح تعرف ان اكثر من 70% فيه سعوديين

وأنا أمس كنت في المستشفى

والمصري اللي شغال دكتور في السعودية عنده مصلحة متبادلة ينفع الدولة والدولة تعطيه فلوس ولو يبغى يترك المستشفى مليون واحد يجي غيره ولو يبغى يترك السعوديه نفس الحال راح يلاقي دول كثيره غيرها

وعلى فكره فلوس الدولة تنفع المواطن من حيث انها تقوي العملة وتبني الشوارع او تعمل مشاريع ومدارس ومسشتفيات مو تعطيهم راتب شهري

جيبلي دليل واحد ان الدولة توزع راتب شهري للمواطنين ! إلا لو كان راتب التقاعد مو من حق المواطن هذا شي ثاني

وماراح يطور العالم العربي وتفكيرهم كذا

مهما ان كانت قصه او حقيقه فهي دي الحقيقه

محدش يقدر بنكر ده
اقتباس:
على فكره أنا أبوي تاجر يروح الصين تركيا ألمانيا .. يشتري اشيائه بنفسه ومتعاقد مع مصنع وكل شي

كيف البترول نفعه ؟ يعني كان يأخذ الفواتير من الصين والسفاره تسددله الفواتير ؟

ايه فايده البترول هنا ؟

اقتباس:

الناس مأخذين فكره غلط عن الخليج خصوصاً اللي ماعاشوا فيها والناس تحسب ان عندنا تخلص الثانوية ماتدرس جامعة لا بالعكس وعلى فكره اكثر دوله في العالم ترسل طلابها أبتعاث السعودية لأن في مجالات مو موجوده او يكملوا دراسات عليا ولو كان أغبياء ماقدروا ينجحوا هناك

انا عشت في السعوديه 4 سنين

لا بتدرس بس بعد ما بتدرس بتلاقي شغل ؟

لا لأن كل واحد عاوز يشتعل الشغل الي يقعد فيه زي الباشا ولا يعمل اي حاجه

أأقرب مثال مش في اذمه مع خريجين الهندسه ولا انا غلطان ؟

اقتباس:

وانا لو ابغى اعرفكم اكثر عن الخليجين كان عملت كل يوم موضوع وعلى فكره قبل اسبوعين وحده عمانيه أخذت المركز الأول على جامعات كالفورنيا
لو بتتكلم ع العلماء اكتر علماء في العالم كله من مصر

هووووووووووووس

اقتباس:
وبخصوص ان كل المستشفيات عندنا فيها مصريين ....

روح شوف المستشفيات الكبيرة زي السعودي الألماني او اي مسشتفى بأسم ملك راح تعرف ان اكثر من 70% فيه سعوديين

وأنا أمس كنت في المستشفى

والمصري اللي شغال دكتور في السعودية عنده مصلحة متبادلة ينفع الدولة والدولة تعطيه فلوس ولو يبغى يترك المستشفى مليون واحد يجي غيره ولو يبغى يترك السعوديه نفس الحال راح يلاقي دول كثيره غيرها

انا في الخبر معرفش اسامي المستشفيات دي اصلا

عندك مستشفي المانع

مستشفي سعد دول يعتبروا احسن 2 هنا

و دول كل الي فيهم مصريين

انت بتقول السعودي الالماني عاوز ايه تاني

و ربنا مانا رادد

طيب مهو بييجي علشان الفلوس

بس انتوا من غيروا تموتوا

طبعا هييجي مليون واحد مش من جمالكو علشان فلسكوا

طيب انتوا اصلا عندكوا بطاله

و العماله كلها من الهند و باكستان و فلبين و مصرييت

اول مره اشوف دوله فيها بطاله و بتشغل اجانب